Frenzy Blogja
Frenzy webnaplója: mindennapok Finnországban meg sok más dolog

Tartu, Észtország   (Repülő)
Ma hosszú repülős túrára indultunk reggel. A cél ugyanis Észtország volt, Tartu városa. Reggel időjárást kellett nézni, hogy kitart-e egész nap a jóidő (úgy nézett ki kitart, aztán mégsem tette, lásd lentebb :). A reptéren aztán üzemanyag ellenőrzés, megrendeltem a határőröket (útlevéllenőrzéshez), kinyomtattam mindent a briefingben, ami kellhet az úton, aztán lassan befutott az oktatóm is, és leadtuk a reptervet.

Aztán 10 óra körül nekivágtunk az útnak, miután túlestünk az útlevélellenőrzésen. Nem csak navigálnom kellett ma, hanem több minden mást is csinálni. Például ma repültem először ezzel a géppel (Cessna 172), de mivel ezzel jobban lehet útvonalat repülni, ezért választottuk (meg amúgy is meg kell vele tanuljak repülni). Aztán kommunikálnom kellett a Helsinki Approach irányítással. Ez persze repülős szemszögből semmi extra, de én még eddig sosem tettem, és mivel ezzel az irányítóval már "igazi" nagygépek is beszélnek, kicsit komolyabbnak éreztem én is :-)

Aztán át a tengeren - ez talán a legkellemetlenebb része a kisgépes repülésnek. Egyrészt nehéz tájékozódni a nyílt vízen, másrészt pedig motorbaj esetén nem sok hely van (-> semmi) ahová kényszerleszállást lehet végrehajtani. Volt is nálunk mentőmellény :-)

Aztán jött Észtország, és lehetett folytatni a navigálást (az oktatóm persze végig "csalt", két GPSel követte az útvonalat, de nekem térkép alapján kell repülni egyenlőre). Dél körül érkeztünk Tartu-ba, vagyis a reptérre, ahol kiderült, hogy mivel épp repülési napok vannak, ezért nem kell leszállási díjat fizetni. Úgyhogy ezt olcsón megúsztuk.

Kis járkálás a városban (ahová taxival mentünk be, mert jó messze van a reptértől), óváros nézés, ebéd, fagyi, és máris délután lett, ideje visszaindulni. Az égen közben viharfelhők és esőfelhők gyülekeztek, és kezdett kicsit bajos lenni, hogy vissza tudunk-e menni. A város közepén találtam egy nyilvános Wi-Fi pontot, úgyhogy gyorsan meglestük az időjárást is, és kiderült, hogy talán haza tudunk majd jönni.

A reptéren aztán ismét számolgatás-tervezés-útvonaltervleadás történt, és már készek is voltunk indulni. A vámos néni csak legyintett, amikor megint be akartuk mutatni az útleveleket :-) Aztán fel az égre és irány haza.

A láthatóság bizony nem volt túl jó, és egy helyen kb 5 percen át olyan sűrűn esett az eső, hogy egyedül nem repülhettem volna át rajta (annyira leromlott a látótávolság, hogy akár a tanulóengedélyem, akár leendő PPL engedélyem nem elég hozzá). De mivel az oktatómmal repülhetek ilyen időben is, így mentem tovább, mivel ő azt mondta :-)

De nemsokára kijutottunk belőle, és sikerült az irányt is tartani. És már jött is megint a tenger, aztán pedig Finnország, Malmi és a vámosok. A gépet még a helyére kellett gurítani, és utána irány haza. Na ez volt a mai program :-)

Hozzászólások

Még nem érkezett egyetlen hozzászólás sem.